Czym zastąpić cukier?

Czy zastąpić cukier

Biały cukier w naszej cukiernicy to inaczej sacharoza. Czyli dwucukier złożony z glukozy i fruktozy. Jest wygodny w użyciu, tani, łatwo rozpuszcza się w wodzie, można go dodawać do potraw i poddawać różnym obróbkom cieplnym. Dostarcza dużo przyjemności, ma jednak jeden minus – nie dostarcza żadnej wartości odżywczej lecz tak zwane „puste kalorie.” Skoro tak, to spróbujmy go ograniczyć i zastąpić.

Zamienniki cukru

Naturalne substytuty cukru dostarczają wiele satysfakcji przy dużo mniejszej kaloryczności, poza tym, te naturalne, dostarczają pewnych wartości odżywczych i prozdrowotnych. Oto kilka z nich:

Stewia i ksylitol
Są dobrym zamiennikiem dla cukrzyków Maja niski indeks glikemiczny (stewia 7, ksylitol 8) i nie wpływają na glikemię. Dodatkowo cukier brzozowy, ksylitol jest bezpieczny dla zębów.

Miód
Ma mniej kalorii niż cukier, jest zdrowy i wspiera nasz układ odpornościowy oraz trawienny. Jest bogaty w witaminy grupy B, witaminę C i potas. Spożywając go musimy jednak zachować umiar gdyż jest ciężkostrawny.

Syrop z agawy
Jest bezpiecznym zamiennikiem cukru, jego indeks glikemiczny wynosi 15 więc jest stosunkowo niski. Dodatkowo zawiera mangan (niezbędny do działania enzymów produkujących energię) i cynk (wspierający odporność).

Syrop klonowy
Zawiera głównie sacharozę (52-75%), dlatego należy spożywać go z umiarem. Ma również wysoki indeks glikemiczny (65), dlatego nie jest polecany cukrzykom. Nie powinien być też stosowany przez osoby odchudzające się. Sto gram syropu klonowego dostarcza 270 kcal (to mimo wszystko mniej niż cukier – ten dostarcza ok. 400 kcal/100g). Nie są to „puste kalorie” jak w białym cukrze. Zawiera przeciwutleniacze, witaminy grupy B, składniki mineralne – mangan, cynk, magnez.

Daktyle
Można spożywać w formie suszonej i w formie syropu. Syrop można wykorzystać jak biały cukier do słodzenia napojów czy stosować w wypiekach. Pełni rolę łącznika na przykład w batonikach. Zaletą daktyli jest duża zawartość błonnika i witamin oraz składników mineralnych np. potasu. Dodatkowo daktyle obniżają cholesterol. Jeśli chodzi o kaloryczność to 100g suszonych daktyli zawiera 250 kcal.

Sztuczne środki słodzące

Sztuczne środki słodzące są dodawane do żywności jako zamienniki cukru. Często zapewniają produktom intensywny słodki smak nie podnosząc przy tym kaloryczności produktów, lub podnoszą je w minimalnym stopniu. Są to między innymi:

  • E 957 Taumaryna 3500 razy słodsza od sacharozy
  • E 954 sacharyna
  • E 952 cyklaminiany
  • E 951 aspartam
  • E 950 acesulfamK 200 razy słodszy od cukru
  • E 955 sukraloza
  • E 959 neohesperydyna

Do sztucznych środków słodzących należą również poliole czyli półsyntetyczne sybstancje słodzące:

  • E 420 sorbitol
  • E 421 mannitol
  • E 963 izomalt
  • E 967 ksylitol

Poliole są wolniej wchłaniane niż cukry naturalne dzięki temu nie podnoszą gwałtownie stężenia glukozy we krwi. Jednak wysokie spożycie np. mannitolu może powodować biegunki i wzdęcia (bezpieczna dawka dzienna wynosi 50 gramów).

Podsumowanie

Cukier czy będzie to biały, czy też zastąpimy go zamiennikami to i tak będzie stosunkowo niebezpieczny. Bo przyzwyczajenie do smaku słodkiego i jedzenie słodkich rzeczy ogranicza spożycie zdrowych produktów. Te nie zawsze mają tak intensywny smak a my wybieramy to co dla nas przyjemniejsze. Zamienniki ksylitol, daktyle czy syrop z agawy będą bezpieczniejsze i zawierają dodatkowo pewne wartości odżywcze. Najlepiej zamiast produktów z dużą ilością cukru czy produktów z jego zamiennikami jeść owoce, świeże, słodkie i soczyste. Oprócz cukrów glukozy i fruktozy zawierają mnóstwo witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy, błonnika i wody. Nie demonizujmy jednak zupełnie białego cukru. Należy pamiętać, że w ciężkich i trudnych czasach (oby takie już nigdy nie nadeszły) to właśnie zwykły cukier zapewniał niezbędny zastrzyk energii.