Zasady układania jadłospisu

Komponując swój codzienny jadłospis należy kierować się 10 zasadami zdrowego żywienia i dodatkowymi informacjami zawartymi w piramidzie zdrowego żywienia.

10 ZASAD PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA

1. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.
2. Strzeż się nadwagi i otyłości, bądź aktywny ruchowo.
3. Produkty zbożowe powinny być dla ciebie głównym źródłem kalorii.
4. Spożywaj codziennie co najmniej 2 duże szklanki chudego mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem.
5. Mięso spożywaj z umiarem.
6. Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców.
7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także wszelkich produktów zawierających cholesterol.
8. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy.
9. Ograniczaj spożycie soli.
10. Unikaj alkoholu.

Codziennie spożywaj mleko i produkty mleczne. Mięso i przetwory mięsne spożywaj z umiarem. Zastępuj je rybami i roślinami strączkowymi. Spożywaj codziennie warzywa i owoce.
Prawidłowo zaplanowane żywienie powinno zawierać w przeważającej ilości produkty znajdujące się w dolnych częściach piramidy żywieniowej.

Zalecenia 5U (profesora Stanisława Bergera)

UROZMAICENIE
W każdym posiłku możliwie produkty ze wszystkich grup.
UMIARKOWANIE
Jedzenie zgodnie z indywidualnymi potrzebami pozwalającymi na zachowanie odpowiedniej masy ciała.
UREGULOWANIE
W miarę stała struktura i wielkość posiłków oraz zachowanie odpowiedniej częstotliwości i regularności ich spożywania.
UPRAWIANIE
Różne formy aktywności fizycznej jako stały element trybu życia, szczególnie przy pracy siedzącej.
UNIKANIE
Spożycia nadmiaru tłuszczów (zwłaszcza zwierzęcych) soli i cukru.

Komponując swój codzienny jadłospis należałoby kierować się 10 zasadami zdrowego żywienia i dodatkowymi informacjami zawartymi w Piramidzie Zdrowego Żywienia.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie

  • Płatki owsiane na mleku
  • Pieczywo mieszane, masło, wędlina, pomidor, herbata.

Obiad

  • Zupa pomidorowa z makaronem
  • Kotlet mielony
  • Ziemniaki
  • Fasolka szparagowa z wody
  • Surówka z białej kapusty
  • Kompot

Kolacja

  • Pieczywo mieszane
  • Masło
  • Filet z indyka
  • Sałatka wiosenna
  • Herbata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.