Znaczenie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach

  1. Rola i źródła witaminy A.
  2. Rola i źródła witaminy D.
  3. Rola i źródła witaminy E.
  4. Rola i źródła witaminy K.

 

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

 

Witamina A

Rola– odgrywa dużą rolę w prawidłowym widzeniu, wpływa na wzrost kości i zębów, zapewnia normalne funkcjonowanie naskórka.

Skutki niedoboru: kurza ślepota, suchość i rogowacenie naskórka, rogowacenie nabłonka oka i dróg oddechowych.

Skutki nadmiaru: wymioty, nudności, bóle głowy, zaburzenia koordynacji mięśniowej.

Źródłami witaminy A są:

Jajka masło mleko tran marchew pomidory wątroba tłuste mięso

 

Witamina D

Rola – odgrywa dużą rolę w wchłanianiu wapnia i fosforu, wpływa na wzrost kości i zębów,

Skutki niedoboru: krzywica u dzieci i młodzieży, rozmiękczenie kości u dorosłych.

Skutki nadmiaru: biegunka, nadmiar wapnia w organizmie, brak apetytu,

Źródłami witaminy D są:

Tran oleje rybne białko jaj ser masło śmietana drożdże wątroba ryby

 

Witamina E

Rola – odgrywa dużą rolę w chronieniu komórek przed utleniaczami, witamina młodości, odpowiada za płodność,.

Skutki niedoboru: zaburzenia płodności, gorsze gojenie ran,.

Skutki nadmiaru: zmęczenie, bóle głowy, osłabienie mięśni, zaburzenie widzenia.

Źródłami witaminy E są:

kiełki pszenicy sałata mleko pieczywo razowe olej sojowy olej słonecznikowy

 

Witamina K

Rola – odgrywa dużą rolę w krzepnięciu krwi.

Skutki niedoboru: słaba krzepliwość krwi,

Skutki nadmiaru: niedokrwistość, uczucie gorąca, rozpad czerwonych

Źródłami witaminy K są:

Kapusta kalafior rzepa brokuły awokado brzoskwinie ziemniaki tran z wątroby ryby

 

Witaminy cechuje niezwykła moc przywracania zdrowia.

Człowiek potrzebuje witamin do normalnego rozwoju. Witaminy dzielimy na dwie grupy: rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.