Po co człowiekowi węglowodany i cukry?

Człowiek ma naturalną skłonność do preferowania słodkiego smaku. Ten smak czujemy dzięki węglowodanom, zwłaszcza glukozie i fruktozie. Można powiedzieć, że „słabość do słodkiego” zapisaną mamy więc w genach…

Organizm człowieka jest tak zaprojektowany, że wykorzystuje węglowodany jako źródło energii.  Cukier jest naszym paliwem, które spalając się daje nam siłę do pracy całego ciała.  Do tego celu mogą być wykorzystywane także białka i tłuszcze, ale węglowodany są najbardziej ekonomicznym jej źródłem. W przyrodzie większość słodkich rzeczy jest jadalna, nie jest trująca. Sama natura zachęcała i uczyła naszych przodków z jakich jej dobrodziejstw mogą korzystać. Poza tym słodki smak podświadomie kojarzymy z pokarmem przyjmowanym w okresem niemowlęcym.

 

Na początek trochę teorii:

Rośliny magazynują węglowodany w owocach, bulwach, nasionach, łodygach lub liściach. Największe znaczenie dla człowieka mają:

  • cukry proste: glukoza i fruktoza obecne są głównie w owocach,
  • cukry złożone: skrobia znajduje się w zbożach oraz nasionach roślin strączkowych.

 

Glukoza = energia

Jest szybko trawiona i szybko przedostaje się do krwi a wraz z nią do komórek, gdzie jest spalana. W wyniku tego powstaje energia. Trzydzieści minut po posiłku zawierającym dużą ilość glukozy poziom cukru we krwi jest najwyższy. Później szybko spada. Glukoza może być naszym zbawieniem lub utrapieniem. Kiedy jesteśmy głodni, przekąska taka jak jabłko lub gruszka doda nam energii i dostarczy witamin, błonnika oraz składników mineralnych. Jednak człowiek nauczył się izolować same cukry: cukier biały czy brązowy, syrop glukozowo – fruktozowy. Nie wyszło nam to na zdrowie. Przekąska w postaci ciastka, cukierka też doda nam energii, tylko dodatkowa zawiera np tłuszcze nasycone. Nadmiar  cukrów zostanie zmagazynowana – przekształcona  w tłuszcz i odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej.

 

Cukry złożone, czyli skrobia

Zdrowym nawykiem jest jedzenie produktów zawierających cukry złożone np skrobie.  Znajdziemy ją w zbożach, nasionach roślin strączkowych. Skrobia trawiona jest powoli. Organizm ma zapas energii na dłużej. Zapobiega to gwałtownym skokom glukozy we krwi. Jest to niezwykle ważne dla osób z cukrzycą.

 

Uwaga na pułapki!

Pamiętajmy jednak, że węglowodany oczyszczone np. biała mąka mają działanie podobne do cukrów prostych. Podczas procesów oczyszczania i gotowania dochodzi do rozkładu węglowodanów złożonych na proste. Po zjedzeniu powodują szybki wzrost glukozy we krwi.

 

Podsumowując

Jeżeli chcemy przetrwać do obiadu – zjedzmy owoc jabłko lub gruszkę.  Jeśli chcemy dodać sobie energii przed treningiem zjedzmy banana. Gdy potrzebujemy energii i chcemy mieć uczucie sytości na dłużej zjedzmy produkty zbożowe: kasze, płatki, brązowy ryż, lub nasiona roślin strączkowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.